Κυριακή 29 Οκτωβρίου 2023

Ο ταγ/ρχης του Ελλ. Στρατού Γιάννης Σταματάκης – Λακκιώτης στον ΕΛΑΣ


Η πρώτη σελίδα του φύλλου ποιότητος του
τ/ρχη Γιάννη Σταματάκη - Λακκιώτη

Ο στρατιωτικός διοικητής του Ι/34 τάγματος Λακκιώτης με τον καπετάνιο του Νικήτα (Γιώργη Μπουτσίνη)  από το βιβλίο του τελευταίου
Το αντάρτικο στην Αττική 1941-1945, τόμος Α, εκδ. Άνω Τελεία.



Γιώργος Μιλτ. Σαλεμής




Ιούνιος του 1943.

Ο Ορέστης, ο δημιουργός του Αντάρτικου της ΑττικοΒοιωτίας, επιστρέφει από τη Ρούμελη.
Το τρίμηνο που προηγήθηκε είναι γεμάτο με συνταρακτικά γεγονότα.
Ο Άρης βγαίνει, αρχές του Μάρτη, από την Αθήνα με νέες δυνάμεις.
Στη Δεσφίνα ανασυγκροτεί τα Αρχηγεία και ανακατανέμει τα στελέχη. Δίνει μερικά από τα καλύτερα στην ΑττικοΒοιωτία και τον Ορέστη αναγνωρίζοντας έτσι και τη σημασία του χώρου και την αξιοσύνη του καπετάνιου της.
Η ανάπτυξη του ΕΛΑΣ ς’ όλη την περιοχή είναι εκρηκτική!
Ο Σαράφης προσχωρεί στον ΕΛΑΣ και ο ΕΛΑΣ τον αναγνωρίζει αρχηγό του σε μια εντυπωσιακή εκδήλωση στο Μαυρολιθάρι. Δεν λείψανε κι εκεί οι τραγωδίες.


Ο Ορέστης, “κατεβαίνοντας” στον χώρο του, αντιμετωπίζει για μια ακόμα φορά τους ληστοσυμμορήτες που προσπάθησαν να εκμεταλλευτούν τις αδυναμίες του νεαρού τότε ενόπλου κινήματος. Αυτή τη φορά δίνει οριστικό τέλος και απελευθερώνει οριστικά την ύπαιθρο από την ληστεία και τη ζωοκλοπή. Η χωροφυλακή, οι Ιταλοί και οι Γερμανοί, έχουν εκκενώσει την ύπαιθρο, ήδη από τον Οκτώβριο του 1942 και έχουν συμπτυχθεί στις πόλεις, σε μερικά κεφαλοχώρια, στην Κωπαΐδα και κατά μήκος της σιδηροδρομικής γραμμής.


Έχει προηγηθεί, πριν από λίγες μέρες, ο πρώτος αναίμακτος αφοπλισμός του 5/42 του Συνταγματάρχη Ψαρρού αλλά και ο… επανεξοπλισμός του! Πάλι μετά από λίγες μέρες, τέλη Ιουνίου, θα ακολουθήσει ο δεύτερος αφοπλισμός, αυτή τη φορά, αιματηρός.

[...Όταν έφθασα στην περιοχή Θηβών, βρήκα μια κατάστασι ακριβώς όπως την φοβόμουν i. Έσπευσα, όμως, πρώτα να μπω για άλλη μια φορά στην Αθήνα, είδα ξανά βιαστικά τον Σιάντο που τον κατατόπισα για όλη την κατάστασι στην Ρούμελη και ξαναγύρισα στην ομάδα μου που με περίμενε στην Στεφάνη. Εκεί βρήκα μαζί και κάποιον που δεν τον περίμενα. Ο Κτιστάκης με φρόντιζε πάντα. Τώρα μου έστελνε έναν μόνιμο ταγματάρχην, τον Γιάννη Σταματάκη, συγγενή του κι' αυτόν, ανεψιό του Μάντακα, έναν μπαρουτοκαπνισμένο Κρητικό πολεμιστή…]



Ο ίδιος ο Γιάννης Σταματάκης δίνει ως ημερομηνία ένταξής του στον ΕΛΑΣ την 20 Ιουνίου 1943. Καθώς είναι η φάση κατά την οποία ο ΕΛΑΣ παίρνει την όψη τακτικού στρατού, τα Αρχηγεία και τα Υπαρχηγεία μετατρέπονται σε συντάγματα και τάγματα. Συγκροτείται το 34ο Σύνταγμα που ουσιαστικά είναι το Αρχηγεία ΑττικοΒοιωτίας. Και τα τρία Υπαρχηγεία του, της Αττικής, της Θήβας και της Λιβαδειάς, αντικαθίστανται από τα τρία τάγματα του Συντάγματος, το Ι/34, το ΙΙ/34 και το ΙΙΙ/34 αντίστοιχα. Ο ταγματάρχης Σταματάκης, ως Λακκιώτης πλέον, αναλαμβάνει το Ι/34 τάγμα για το διάστημα 22 Ιουνίου έως 1 Αυγούστου ως στρατιωτικός διοικητής του. Τι σημαίνει αυτό; Σημαίνει ότι ο καπετάνιος του Συντάγματος, ο Ορέστης δλδ, τον περιβάλλει με την απόλυτη εμπιστοσύνη του και του αναθέτει το τάγμα “την επομένη ημέρα” της προσχώρησής του, κυριολεκτικά. Δεν ήταν μόνο οι συστάσεις του αγαπημένου φίλου, του Βαγγέλη Κτιστάκη, ήταν και η θωριά όπως και οι περγαμηνές του Λακκιώτη στα πεδία των μαχών.

[…Την 13ην Αυγούστου 1943 και τα τρία «τάγματά» μου, είχαν από μια συμπλοκή το καθένα με Ιταλούς.

Μια διμοιρία του ΙΙΙ με τον διμοιρίτη Αντώνη, χτύπησε στο Δίστομο ένα ιταλικό περιπολικό αυτοκίνητο. Το ΙΙ χτύπησε το ωχυρωμένο ιταλικό φυλάκιο της «Μπούκας», εκεί περίπου που τοποθετείται τώρα το αντλιοστάσιον της Υλίκης. Η επιδρομή απέτυχε και σκοτώθηκε ο αντάρτης μας Καραφωτιάς. Την ίδια μέρα το Ι τάγμα με τον ταγματάρχη Σταματάκη, ο οποίος είχε τοποθετηθή διοικητής του, γιατί ο Δαλιάνης σαν αρχαιότερος παρέλαβε διοικητής του Συντάγματος, με τον καπετάνιο Θεοχάρη Πολύχρονο και τον πολιτικό Θανάση Γαβριώτη, έστησαν ενέδρα στον «σαλίγγαρο». Αυτοί χτύπησαν καλά. Μια φάλαγγα δέκα αυτοκινήτων που ερχόταν από την Θήβα με Ιταλούς και Γερμανούς. …]


Εδώ ο Ορέστης μπερδεύει λίγο τις ημερομηνίες σχετικά με την ανάληψη του τάγματος και του συντάγματος. Τα γεγονότα έγιναν ακριβώς έτσι. Αλλά ο Λακκιώτης κτύπησε τον “σαλίγγαρο” της Κάζας, όχι ως διοικητής του Ι/34 αλλά ως διοικητής του 34ου Συντάγματος. Ο ίδιος δίνει τις ημερομηνίες παραλαβής και παράδοσης και προσδιορίζει τον χρόνο που διετέλεσε διοικητής του Συντάγματος. Είναι ακριβώς 17 ημέρες! Από 1η Αυγούστου μέχρι 17 του ίδιου μήνα. Αυτή η συντομία του διαστήματος είναι που μπερδεύει τον καπετάνιο.

Δεν είναι όμως εκείνος που ευθύνεται για τον… υποβιβασμό του Λακκιώτη. Ο Χρήστος Δαλιάνης, εξ αιχμαλωσίας προσχωρήσας στον ΕΛΑΣ, “φυτεύεται” από την πολιτική ηγεσία στην ΑττικοΒοιωτία και τίποτα πλέον δεν μπορεί να τον κουνήσει από κει, παρά τις σχετικές αναφορές του Ορέστη. Θα παραμείνει στρατιωτικός διοικητής του 34ου Συντάγματος, ως την Απελευθέρωση και τον Δεκέμβρη, για να αυτομολήσει στους Άγγλους, να “καρφώσει” την απόκρυψη των όπλων μετά τη Βάρκιζα και να υποστεί ενέδρα και τραυματισμό, ως τιμωρία.

Ο Διαλιάνης, λοιπόν, είναι ομοιόβαθμος του Λακκιώτη αλλά αρχαιότερος. Αναλαμβάνει εκείνος το Σύνταγμα στις 17 Αυγούστου και ο Λακκιώτης το Ι/34 τάγμα. Εκεί τον βρίσκουν η συνθηκολόγηση της Ιταλίας στις 8 Σεπτεμβρίου και τα φοβερά γεγονότα του Οκτωβρίου. Είναι ένας από του αξιωματικούς του Στρατού που υπογράφουν έκκληση στον αν/χη Γεώργιο Ρήγο να προσχωρήσει στον ΕΛΑΣ, πράγμα που γίνεται στις 15 Οκτωβρίου. Ο Ρήγος ονομάζεται Φεραίος, μέραρχος της 5ης Ταξιαρχίας (το 34ο Σύνταγμα έχει πια γίνει ταξιαρχία) και αναλαμβάνει την διοίκηση της μάχης που ξεσπάει τα χαράματα της 16ης. Ο Σταματάκης διοικητής του Ι/34 τάγματος θα πάρει μέρος στην τριήμερη Μάχη των Δερβενοχωρίων, ή “της Πύλης”, μάχης που στοίχισε στους Γερμανούς πάνω από 200 νεκρούς, αν και στον τομέα του δεν εκδηλώθηκε επίθεση.

[...Ο ταγματάρχης Σταματάκης, από τους Λάκκους της Κρήτης, συγγενής των Μπολάνηδων, ήταν ένας ωλοκληρωμένος πολεμιστής, με τον ανταρτοπόλεμο μέσα στο αίμα του, με μια καταπληκτική ψυχραιμία σε όλες τις κρίσιμες στιγμές…],

..θα γράψει ο Ορέστης για εκείνες τις πολύ κρίσιμες ημέρες.

Ξεπερνώντας το τάγμα και το Σύνταγμα τις εκκαθαριστικές επιθέσεις των Γερμανών που ακολούθησαν τη μάχη και ελισσόμενα στην Βοιωτία επιτυχώς, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις μετάθεσης του Λακκιώτη στην Εύβοια.

Ο Ορέστης έχει πληροφορηθεί την κατάσταση στο νησί, την ιδιαιτέρα πατρίδα του. Η εκρηκτική ανάπτυξη του ΕΛΑΣ μαζί με το νεαρό και την απειρία των ηγητόρων του περνάει κρίση. Η σκληροπυρηνική ηγεσία της Κομματικής Οργάνωσης Ευβοίας αλλά και οι έντονη δοσιλογική δράση πολλών αξιωματικών της Εύβοιας, επιδεινώνουν την κατάσταση. Έτσι ο Ορέστης, πολύ νωρίτερα από την έλευση των Λιάκου και Παπαθανασόπουλου στη Χαλκίδα (Χριστούγεννα του 1943) μαζί με έναν λόχο ταγματασφαλιτών, εκτιμώντας την τεράστια στρατηγική σημασία της νήσου, στέλνει τον καλύτερό του αξιωματικό ως στρατιωτικό διοικητή του 7ου Ανεξάρτητου Τάγματος Ευβοίας του ΕΛΑΣ που μερικοί το αποκαλούν και Σύνταγμα από τότε, από το φθινόπωρο του ‘43.

Ο Λακκιώτης αναλαμβάνει 1η Δεκεμβρίου 1943 διοικητής και παραμένει ς’ αυτό μέχρι την αποστράτευση του ΕΛΑΣ, στις 10 Μαρτίου 1945.

Στο ατομικό δελτίο του ΕΛΑΣ, στην 9η ερώτηση..«Μάχαι ή συμπλοκαί που έλαβον μέρος εις τον ΕΛΑΣ με τόπο, χρονολογία και εναντίον τίνος», συμπληρώνει μόνο μία λέξη: “Αναρίθμητοι”!

Είναι πράγματι αναρίθμητες οι συγκρούσεις που λαμβάνουν χώρα στην Εύβοια. Τόσο οι Γερμανοί όσο και οι Άγγλοι έχουν σε μεγάλη υπόληψη τη θέση του νησιού που μπορεί από το Αιγαίο να γίνει απόβαση, να πέσουν αλεξιπτωτιστές, να βληθεί από παντού από το ναυτικό. Οι Γερμανοί έχουν διατάξει τον Γερακίνη να μελετήσει μαζί με μια επιτροπή το σενάριο της “πολιτικής προστασίας”, όπως θα λέγαμε σήμερα, σε περίπτωση απόβασης των Άγγλων. Να καταγράψει τα μέσα αλλά και τις πιθανές τοποθεσίες της απόβασης, τον τρόπο απομάκρυνσης του πληθυσμού και όλα τα σχετικά. Οι Άγγλοι από την άλλη μεριά, δεν βιάζονται για την υποτιθέμενη απόβαση αλλά νοιάζονται πολύ περισσότερο το νησί να ελέγχεται από τους Γερμανούς καλύτερα και όχι από τον ΕΛΑΣ. Μετά δε το ΑντιΕΑΜικό Σύμφωνο τον Οκτώβριο που συνάπτεται παρουσία του Άγγλου λοχαγού Ντον Στοττ, παίρνονται εκατέρωθεν και πρακτικά μέτρα. Ο καταγόμενος από την Εύβοια στρατηγός Λιάκος μαζί με τον τέως υπασπιστή του Πλαστήρα Παπαθανασόπουλο κατευθύνονται στην Εύβοια με στόχο να αλλάξουν άρδην τους συσχετισμούς και να εκδιώξουν τον ΕΛΑΣ από τον χώρο.

Με την αλλαγή του χρόνου η τρομοκρατία και από τις δύο πλευρές του Ευβοϊκού Κόλπου κορυφώνεται. Η μεγάλη επιτυχία του Σταυραετού (Γιάννη Παλάσκα ) στην Κακή Σκάλα 14 Ιανουαρίου 1944, δεν φτάνει για να την αναχαιτίσει. Ακολουθεί, τον Μάρτιο, μια φοβερή εκκαθαριστική επιχείρηση που αναμεταδίδεται μάλιστα και από επιτόπιο Γερμανό ανταποκριτή. Οι ΕΑΜίτες διώκονται απηνώς και δεν ξέρουν πού να χωθούν.

Σε αυτή τη φάση, ο μέγας στρατιωτικός νους του Γενικού Στρατηγείου του ΕΛΑΣ, ο ταγματάρχης Μακρίδης- Έκτωρας, ή Αρμένης, διατάσσει το Σύνταγμα να αποσυρθεί από την Εύβοια και να αφήσει εκεί ένα μόνο τάγμα! Η κατάσταση φτάνει στο “αμήν”.

Στις 24 Μαρτίου 1944 ο Ορέστης μαζί με τον Φώτη Βερμαίο (Φ.Γρηγοριάδη) και τον γραμματέα της περιφερειακής Θήβας, αποφασίζει να περάσει στην Εύβοια για να ματαιώσει το ολέθριο σχέδιο της εκκένωσης της νήσου ΚΑΙ από τις πολιτικές οργανώσεις ΚΑΙ από τον ΕΛΑΣ.

Κάπου εκεί στις Λιβανάτες βρίσκει πρόσφυγες από την Εύβοια και τις πρώτες ομάδες του ΕΛΑΣ που έχουν προηγηθεί για να ετοιμάσουν την διαπεραίωση του Συντάγματος. Τους γυρίζει πίσω με “φοβέρες”… “θα βάλω τα πολυβόλα να σας χτυπήσουν”, λέει.

Την 1η Απριλίου, φτάνοντας στα χωριά του Ξηροχωρίου (Ιστιαίας) βρίσκει την κατάσταση απελπιστική και τον Λακκιώτη ψύχραιμο αλλά σε αδιέξοδο. Η μάχη του Ξηροχωρίου που γίνεται ως ύστατη προσπάθεια του ΕΛΑΣ να αναστρέψει την κατάσταση πριν την άφιξη του Ορέστη, αν και αποδίδει την εξόντωση του ίδιου του Λιάκου δεν είναι αρκετή.

Μαζί, οι δύο, ο Ορέστης με τον Λακκιώτη, επεξεργάζονται το σχέδιο της ανακατάληψης του νησιού από τον Απελευθερωτικό Στρατό. Ακολουθούν μια σειρά μάχες και συμπλοκές (Αγία Άννα, 1η μάχη της Βάθειας, Ερέτρεια, Πολιτικά, κλπ) που οδηγούν στο διάστημα ενός μηνός στον αποκλεισμό των Γερμανών και των Ταγμάτων Ασφαλείας μόνο σε μερικές οχυρές θέσεις και την Χαλκίδα.

Του Αγίου Γεωργίου, στη Στενή, το Σύνταγμα είναι πλέον ολοκληρωμένο. Ο Ορέστης το αφήνει στα άξια χέρια του Λακκιώτη και των επιτελών του, σε μια σειρά πολύ σημαντικών αξιωματικών και καπεταναίων των τριών του ταγμάτων. Ο Βαγγέλης Χείλαρης-Εύριπος, Ο Λόγγος-Προκόπης Τζάνος, ο Θανάσης Τζάνος, τ’ αδέλφια Τσάκου, ο Κώστας και ο Δημήτρης, ο Ιπποκράτης, ο Παντελής Τσίχλας- Χατζηχρήστος κ.α. πολλοί.

Ο Ορέστης στη συνέχεια θα κατευθυνθεί στους Κορεσχάδες. Είναι εκλεγμένος Εθνοσύμβουλος Αττικής ως Ορέστης Ράμμος και πρέπει να παρευρεθεί στις συνεδριάσεις του. Εκεί περνάει από “κομματικό δικαστήριο” υψίστου επιπέδου. Λογοδοτεί στο κλιμάκιο του Πολιτικού Γραφείου ως στέλεχος του ΚΚΕ που αψήφισε την διαταγή της απαγκίστρωσης από την Εύβοια. Απολογείται με σθένος και βγαίνει από τη συνεδρίαση όχι μόνο ανέπαφος αλλά και μετά πολλών επαίνων.

Όταν τον Ιούλιο του ‘44, παραμονές της μεγαλύτερης αλλά και τελευταίας εκκαθαριστικής των Γερμανών, θα περάσει ξανά στην Εύβοια θα διαπιστώσει αυτό του 1958 διατυπώνει ως εξής:

[...Τούτη την δεύτερη φορά που πέρασα στην Εύβοια, δεν εύρισκα βέβαια την ίδια κρίσιμη κατάστασι όπως στην πρώτη. Και τώρα, όμως, η εμφανησίς μου έκανε αίσθησι. Είπα πως την πρώτη φορά, χάρις στο πηλήκιο του φίλου μου του Φώτη, εξελήφθην ως στρατηγός. Τώρα πάλι η δωδεκαμελής έφιππος ομάδα, που με αρκετά βάσανα φορτώσαμε τα άλογά της στα Αρτακιανά ψαροκάϊκα, εξελήφθη με τις φήμες, τουλάχιστον, ως ταξιαρχία ιππικού!

Στο τρίμηνο διάστημα που είχε μεσολαβήσει, το εκεί σύνταγμά μας, αν δεν είχε επικρατήσει στην πάλη του με τα Τάγματα, είχε πάντως κρατηθή ακλόνητο κι' αυτό στις θέσεις του. Αντιμετώπιζε, φυσικά, πάντα χίλιους-δυο και καθημερινούς κινδύνους για το αντίστοιχο τσολιάδικο σύνταγμα (7ο ήταν το δικό μας, 7ο και το αντίπαλο) είχε επίσης κρατήσει τις θέσεις του, τα ορμητήριά του. Και οι εκκαθαριστικές με μικτά γερμανοελληνικά τμήματα ήσαν πάντοτε πολύ πιο επικίνδυνες, παρά στις περιπτώσεις που οι σχηματισμοί του ΕΛΑΣ είχαν να κάνουν μονάχα με Γερμανούς και αν ακόμη ήσαν πιο πολυάριθμες αυτές οι δυνάμεις και παρά την αμείωτον τευτονικήν μαχητικότητα των κατακτητών. Όμως κανείς Γερμανός αξιωματικός δεν είχε την ελικτική ικανότητα των δικών μας. Δύο «μαστόρων», και αν δεν είχα εγκαίρως αποστείλει σε κείνον τον τόσο επικίνδυνο για μας τομέα τον ταγματάρχη Σταματάκη -αυτή η σκέψις πόσες και πόσες φορές δεν μού πέρασε από το μυαλό μου και πόσες δεν την διετύπωσα σε «αρμοδίους» και μη- δεν ξέρω, αν θα τα κατάφερνε άλλος με τόση δεξιοτεχνία, και ως το τέλος.

Στις απανωτές μαστορικές «ψαλιδιές» του Γερακίνη, μόνο ένας πολύπειρος σαν και κείνον μαχητής όλων των πολέμων, αλλά και ποτισμένος εκ καταγωγής και από γεννήσεως με το νόημα του ανταρτοπόλεμου, ένας «Λακκιώτης Κρητικός», μπορούσε να τα βγάλη πέρα με αντίστοιχους σε μαστορικότητα ελιγμούς και με φοβερές επιδρομικές επιστροφές…]

Δεν είναι όμως μόνο ο καπετάνιος που μιλάει με τόσο καλά λόγια για τον Λακκιώτη.

Να τι λέει ένας απλός αντάρτης του, ο ΕΠΟΝίτης Πρίαμος…


«Στρατιωτικός διοικητής του συντάγματος ήταν ο συνταγματάρχης Λακιώτης, μόνιμος αξιωματικός του ελληνικού στρατού. Είχα μάθει πως καταγόταν από την Κρήτη. Πρέπει να ήταν περίπου 50 χρονών. Ψηλός, ξερακιανός, πολύ μελαχροινός με αδρά χαρακτηριστικά και μια μαύρη ελιά στο μάγουλο. Ήταν πάντα σοβαρός και ολιγόλογος. Δύσκολα του έπαιρνες κουβέντα. Προσωπικά εγώ, δεν τον είχα δει ποτέ να γελάει. Στην εμφάνισή του και γενικά σε κάθε περίπτωση, ήταν απλός και σεμνός. Στο κεφάλι του φορούσε ένα απλό δίκοχο. Το πρόσωπό του ήταν ψυχρό και αδιάβαστο σε οποιαδήποτε κατάσταση και αν βρισκόμαστε. Η φωνή του ξερή και μεταλλική. Δεν ξέρω γιατί, όποτε τον φέρνω στη μνήμη μου, εμφανίζεται παράλληλα και η εικόνα από το άγαλμα του Ροντέν, ο «Στοχαστής». Σε αυτόν τον παραλληλισμό, πρέπει να βοήθησε η κάποια ομοιότητα την μορφή και στην έκφραση, μα ακόμα και η συνηθισμένη στάση που έπαιρνε ο συνταγματάρχης μας όταν ξεκουραζόμαστε στις πορείες. Καθόταν συνήθως σ' ένα βραχάκι, έγερνε το σώμα του, προς τα εμπρός και βάζοντας την παλάμη του πάνω από τη λαβή του μπαστουνιού που κρατούσε πάντα, ακουμπούσε στη γη. Ήταν συνετός και γενναίος ηγέτης. Έμεινε ακλόνητος στη θέση του, μέχρι τη μέρα που το συντάγμά μας διαλύθηκε»...]

Ο υπ/γος του Πυροβολικού Δημήτρης Θεοχάρης- Μαύρος συμπληρώνει:


[...Διεκρίθη εις τον αντάρτικο αγώνα προφανώς από αταβιστική κληρονομιά. Ο ίδιος ταπεινός, μετριόφρων, ολιγομίλητος, αλλά προσινής και καλός χριστιανός, βοηθών πάντας τους έχοντες ανάγκην. Έμεινε μακράν της πολιτικής, προκαλών την αγάπην και τον σεβασμό όλων όσων έτυχε να τον γνωρίσουν. Όμως το κράτος της Δεξιάς δεν του συγχώρεσε τον αγνόν του πατριωτισμόν και μετά την απελευθέρωσιν εκρίθη ανάξιος της πατρίδος όπως άλλωστε όλοι μας»…]


Τελευταία μεγάλη μάχη με τους Γερμανούς στην Εύβοια, είναι εκείνη της Λαμπούσας. 3 Σεπτεμβρίου 1944. Μετρήθηκαν κάπου 100 Γερμανοί νεκροί και αρκετοί αιχμάλωτοι. Ακολούθησε η εκπόρθηση της Βάθειας όπου είχαν οχυρωθεί οι ταγματασφαλήτες και δεν την παρέδιδαν παρά την αποχώρηση των Γερμανών στις 16/10.


Το ίδιο γίνεται και στην Χαλκίδα. Ο Παπαθανασόπουλος αρνείται να παραδοθεί.


Εκεί ο Λακκιώτης έπαιξε σπουδαίο ρόλο στο να αποτραπεί η αιματοχυσία. Κάτι δλδ ανάλογο με τον Μελιγαλά ή το Κιλκίς. Οι διαπραγματεύσεις και το πρωτόκολλο παράδοσης-παραλαβής της πόλεως φέρει φαρδιά πλατιά την υπογραφή του Γιάννη Σταματάκη – Λακκιώτη. Γίνεται πλέον στρατιωτικής διοικητής ολόκληρης της απελευθερωμένης νήσου.

Τον Νοέμβριο του 1944, στις 27, συντάσσει ιδιοχείρως τα δελτία ποιότητος των αξιωματικών του 7ου συντάγματος του ΕΛΑΣ. Διασώθηκαν πλήθος στοιχείων για τη δράση τους και για την προσωπικότητά τους. Εκεί βρίσκουμε και τα λεπτομερή στοιχεία για την πολεμική του δράση πριν την Κατοχή…


[...Εκστρατείας εις ας έλαβε μέρος: Πρώτος συμμαχικός πόλεμος 1914-1919, Μικρασιατική Εκστρατεία, Ελληνογερμανικός 1941… τελευταία προαγωγή στις 5-8-40, Χρονολογία κατατάξεως εις τον τακτικόν στρατόν και βαθμός: 20/11/16 ως στρατιώτης...]


Μια βδομάδα μετά αρχίζει ο “Δεκέμβρης”.


Στην αρχή θα λάβει μέρος με τα δύο τάγματα, το Ι/7 και το ΙΙ/7. Μετά τη 14η του μηνός, ημέρα καμπής, θα πάρει μέρος και το ΙΙΙ/7 του Λόγγου.

Ο τομέας τους είναι κατά μήκος της Μεσογείων και δεξιά προς τα Τουρκοβούνια αν και πολλά τμήματα διεσπάρησαν σε άλλους σχηματισμούς του ΕΛΑΣ Αθήνας με αποτέλεσμα να μειωθεί σημαντικά η μαχητικότητα του συντάγματος. Και όχι μόνο αυτό. Υπέστη βαρειές απώλειες.

Παρά όμως τις άδικες και βαρειές αυτές απώλειες το 7ο Σύνταγμα ήταν από τα λίγα τμήματα του ΕΛΑΣ που βγήκε από την Αττική συντεταγμένο και αξιόμαχο ii.


Ο Λακκιώτης ανασυγκροτήθηκε στον Άγιο Μερκούριο της Πάρνηθας, πέρασε την Μαλακάσα και κατευθύνθηκε στην Αυλίδα. Στο χωριό Δράμισι βρήκε τρόπο να περάσει γρήγορα στη Χαλκίδα με καΐκια. Μερικά δρομολόγια και το πρωί ήταν στην πόλη. Άνοιξε την γέφυρα και κράτησε “τα κλειδιά”. Δυο τεράστια μαγγάνια με τα οποία γινόταν ο χειρισμός του περιστροφικού ανοίγματος.

Όταν οι Εγγλέζοι έφτασαν το πρωί βρήκαν την πόλη οχυρωμένη και έτοιμη για σύγκρουση.

Άρχισαν οι διαπραγματεύσεις και αφήνω τον επίλογο τούτου εδώ του πολεμικού βιογραφικού του Λακκιώτη στον καπετάνιο του. Όπως αρμόζει αλλά και όπως φαντάζομαι ότι θα ήθελε κι ο ίδιος…



[...Έτσι, όταν κατά τις 10 γύριζε ο Λακκιώτης στη Χαλκίδα, ήταν ικανοποιημένος γιατί «πρόλαβε την κατάστασι». Το προαίσθημά του δεν τον γέλασε. Πριν καλά-καλά ξαποστάση, φάνηκε να κατηφορίζη από την Ριτσώνα, μια ολόκληρη φάλαγξ «μωρών παρθένων», που τότε μόνο αποτολμούσαν να περάσουν εκείνη την κάθε άλλο παρά απόρθητη κορυφή, ενώ κατείχαν το Σχηματάρι τουλάχιστον από δυο μέρες νωρίτερα. Και ήταν αρκετά ισχυρή φάλαγξ. Είχε μαζί της και μια ελκυομένην πυροβολαρχίαν.

Αλλά είπαμε ότι βρέθηκαν «έξω του νυμφώνος», μπροστά στην ανοιχτή γέφυρα!

Κατέλαβαν τον σιδηροδρομικό σταθμό και τις ταράτσες του, έταξαν τα πυρολοβόλα τους, στήσανε τα πολυβόλα τους, ωργάνωσαν το δίκτυο πυρός τους με λίγα λόγια, αλλά ούτε αυτοί, ούτε οι τεταγμένοι σε λίγα μέτρα αντίκρυ τους αντάρτες, ρίξανε έστω και μια τουφεκιά.

Σε κάμποση ώρα μια βάρκα με μια άσπρη πετσέτα ανεμιζομένην ξεκίνησε για να περάση την υγρή διαχωριστικήν ζώνην. Και χωρίς την «άσπρη σημαία» όμως ήταν φανερό πως κήρυκας ερχόταν. Έναν παππά μετέφεραν οι δυο πολίτες βαρκάρηδες, έναν παππά που ανέμιζαν τα φαρδομάνικά του μαζί με την σημαία που διαρκώς κουνούσε. Φοβισμένος και κατακίτρινος βγήκε αντίκρυ και δεν τολμούσε να προχωρήση βήμα, ώσπου τον πλησίασε ο Λακκιώτης.

-Γιατί φοβάσαι έτσι, παππά μου; Δεν με ξέρεις εμένα; Εγώ σε ξέρω, σε κάποιο απ' τ' αντικρυνά χωριά σε έχω δη. Δεν με ξέρεις;

-Ναι σε ξέρω κι' εγώ. Στους Σπαήδες με έχεις δη, καπετάνιο.

-Τότε γιατί φοβάσαι; Σ' έχω ξαναπειράξει;

-Όχι, αλλά τότε.... τώρα....

-Μη φοβάσαι. Κι' αν άλλαξαν οι καιροί δεν άλλαξαν οι άνθρωποι. Έπειτα εσύ κήρυξ είσαι! Πες μου τι σου είπαν να μας πης.

Αντί άλλης απαντήσεως ο παππάς έδωσε στον συνταγματάρχη ένα σημείωμα. Μ' αυτό ο Άγγλος διοικητής της φάλαγγος τον καλούσε να περάση αντίκρυ να συνεννοηθούνε προφορικά. Δίστασε λιγάκι ο Λακκιώτης, μα στο τέλος, μαζί με τον καπετάνιο του Σκουφά το αποφάσισαν. Είχαν τον λόγο τους, θέλανε να κερδίσουν καιρό.

Από βραδύς, όταν φθάσανε στην Χαλκίδα, τους είχανε πη πως στο ραδιόφωνο είχαν ακούσει αρκετά περί συνάψεως ανακωχής, περί διαπραγματεύσεων, περί όρων που είχαν συμφωνηθή, αλλά όχι και περί της ημερομηνίας ενάρξεώς της. Όσο αόριστα κι' αν ήσαν αυτά που είχαν μάθει από «δεύτερο χέρι», ήσαν πάντως θετικά σ' ένα τουλάχιστον σημείον, το ότι «κάτι γινόταν».

Γι' αυτό ο Λακκιώτης και ο Σκουφάς νόμισαν πως θάπρεπε να κερδίσουν κάποιο χρόνο. Δεν υπήρχε λόγος, αν για κει το πηγαίναμε, για ανακωχή, να δοκιμάση η Χαλκίδα, έστω και για ένα-δυο 24ωρα, τα καλά της Αθήνας. Και αυτό τουλάχιστον το πέτυχαν.

***

Τις ίδιες φυσικά με τον Λακκιώτη -και κατά μείζονα λόγον βέβαια αυτοί- έκαναν και οι Χαλκιδαίοι. Θα έπρεπε να καταβληθή κάθε προσπάθεια, ώστε να αναβληθή τουλάχιστον η σύγκρουσις μέσα στην πόλι τους, ώσπου να ξεκαθαρισθή η κατάστασις, να δουν τι θα γινότανε με την ανακωχή. Γι' αυτό όταν έφθασε ο Λακκιώτης «αντίκρυ», βρήκε εκεί μια επιτροπή από τον μητροπολίτη και άλλους «προύχοντες», που είχαν περάσει κρυφά απέναντι.

Στην αρχή όμως, με τις πρώτες κουβέντες του Άγγλου και του Ελασίτη, οι πρόκριτοι φοβήθηκαν πως τίποτα δεν θα μπορούσε να αποτρέψη την σύγκρουσι που τόσο φοβόντουσαν,

Καπνισμένοι ακόμα από τις συγκρούσεις των Αθηνών, οι δύο αντίπαλοι δεν ήσαν και τόσο φιλόφρονες μεταξύ τους.

-Έφθασα εδώ, άρχισε ο Άγγλος αντισυνταγματάρχης, για να μου παραδώσετε τα όπλα σας. Και ύστερα εγώ θα σας μεταφέρω στην Λαμία.

-Για ποια όπλα μιλάς; Εκείνα που πήραμε εμείς από τους Γερμανούς; Ή μήπως σου είπανε πως εσείς μάς τα δώσατε τα όπλα που έχουμε και τώρα μας τα ζητάτε;

-Γρήγορα, γρήγορα, δεν έχω καιρό για χάσιμο. Βιαζόμαστε εμείς. Πρέπει να πάμε στο Δυτικό Μέτωπο.

-Δεν περνάει απ' την Χαλκίδα ο δρόμος για την Γερμανία. Αυτό πρέπει να το ξέρεις!

***

Η συζήτησις πήγαινε να εκτραχυνθή, αλλά την μαλάκωσε ένας Άγγλος ταγματάρχης που βρισκόταν εκεί, γνωστός του Λακκιώτη από την υπηρεσία του στην «Εμ Εν», προ των συγκρούσεων. Είπε αυτός πως η ανακωχή ήταν συμφωνημένη πια, είπανε και οι πρόκριτοι μερικές κουβέντες, σκέφθηκε και ο διοικητής του Ελασίτικου συντάγματος τις αρχικές του διαθέσεις για την αποτροπή μιας περιττής συρράξεως και βρήκε την λύσι. Με το πάντοτε κολλημένο στα χείλη του τσιγάρο και με το ανακτηθέν ψύχραιμο ύφος του παρετήρησε:

-Αυτά που μου λες είναι κάτι το απρόοπτον. Εσύ σαν αξιωματικός τακτικού στρατού, πρέπει να καταλαβαίνεις πως κι' εμείς στρατός είμαστε. Πρέπει κι' εγώ ν' αναφέρω αυτά που μου λες στους προϊσταμένους μου, να τους ρωτήσω, να πάρω διαταγές. Έτσι δεν είναι;

-Και πώς θα τους βρής τώρα τους προϊσταμένους σου;

-Πώς, πού θα τους βρω; Έχω επαφή πάντα μαζί τους.

-Έχετε ασύρματος;

-Και βέβαια έχουμε!

Και ασύρματο μεν είχε το 7ο. Αλλά η επαφή δι' αυτού ήταν ένα πρόχειρο, όσο και χρήσιμο ψέμα του Λακκιώτη. Με την σύγχυσι που υπήρχε εκείνες τις ώρες, «είχε χάσει το σκυλί τον αφέντη του» και το σύνταγμα της Ευβοίας βρισκόταν σε πλήρη απομόνωσι και κυριολεκτικά «στα σκοτάδια». Όμως μ' εκείνο το επιχείρημα οι εχθροπραξίες ανεστάλησαν για ένα 24ωρο, ως την άλλη μέρα στις 10, που θα έπρεπε να ξανασυναντηθούν οι δύο διοικηταί.

Ύστερα από λίγες ώρες όμως, άρχισαν και πάλι οι ανησυχίες των Ελασιτών της Χαλκίδας. Οι πληροφορίες και οι φήμες που κατάφθαναν δεν ήσαν και τόσο ενθαρρυντικές. Στην Κύμη έγινε μια απόπειρα αποβάσεως κάποιου τμήματος του Ιερού Λόχου. Απομακρύνθηκαν βέβαια με μερικούς πολυβολισμούς μιας διμοιρίας που είχε σταλή εκεί, αλλά τάχα δεν θα ξαναγύριζαν;

Μια ανεξακρίβωτος φήμη έλεγε πως ένα αγγλικό πολεμικό είχε φανή στην Λίμνη. Άλλο πολεμικό οι φήμες το ήθελαν στο Αλιβέρι. Και εκτός από τις φήμες, η πραγματικότης ήταν πως τα αεροπλάνα της ΡΑΦ, εκείνες τις δυο μέρες δεν σταματούσαν να πετάν πάνω από την πόλι και τον Ευβοϊκό.

Όσο περνούσαν οι ώρες, τόσο η αγωνία μεγάλωνε, τόσο το 24ωρο της αναβολής παρουσιαζόταν σαν άχρηστο. Καμμιά νεώτερη είδησις δεν μεταδόθηκε από το ραδιόφωνο, ούτε κι' απ' αλλού πουθενά.

Λίγο πριν από τις 10, ο Λακκιώτης έλεγε στον συνάδελφό του Αιγινήτη:

-Άκουσε. Σε σένα πέφτει το λαχείο. Δεν πρέπει να πάω εγώ αντίκρυ. Θα τσακωθούμε πάλι και δεν ξέρεις τι γίνεται. Ίσως να με αρπάξη ο Εγγλέζος και να μη μ' αφήση να γυρίσω πίσω. Δεν πρέπει, λοιπόν, να πάω εγώ και να μείνη το σύνταγμα ακέφαλο αυτές τις ώρες. Ούτε ο Παπούλας κάνει να πάη. Εσύ δεν έχεις τμήμα αυτήν την ώρα, σ' εσένα έπεσε το λαχείο!

Έβαλε κάτω το κεφάλι ο «τυχερός» και το πήρε απόφασι. Πέρασε με τη βάρκα, με πολύ λίγες αμφιβολίες για την υποδοχή και την τύχη που τον περίμενε. Και δοκίμασε πραγματικά ευχάριστη έκπληξι, όταν είδε τον Άγγλο να τον αγκαλιάζη και να του ξεκολλάει το χέρι με τα συγχαρητήριά του:

-Τώρα πήρα νεώτερες διαταγές. Υπεγράφη η ανακωχή. Όλα τελείσαν, όλα θα πάνε καλά. Θα περάσετε με τον οπλισμό σας στο Βόλο κι' από κει θα πάτε στη Λάρισα...]



Σημειώσεις:



i Εννοεί την αναζωπύρωση της ληστείας στο διάστημα της απουσίας των τμημάτων και διάδοσης της φήμης ότι ο Ορέστης σκοτώθηκε, παραδόθηκε κλπ. Ήταν τότε που βγήκε και το τραγούδι “Ορέστη το ντουφέκι σου να μη το παραδώσεις..”.


ii Ας μου συγχωρήσει ο αναγνώστης την παράληψη των λεπτομερειών της δράσης του 7ου Συντάγματος και του Λακκιώτη στα Δεκεμβριανά. Θα χρειαζόταν άλλο ένα τέτοιο κείμενο.


Σελ. 2-3 του φύλλου ποιότητος με ιδιόχειρη παράθεση των στοιχείων του



ομοίως, σελ 4-5



Απελεθέρωση της Χαλκίδας 23 10 1944
Λακκιώτης, Ορέστης, κυβερνητικός εκπρόσωπος Σαραφιανός (;), Μητροπολίτης Γρηγόριος, Θρασύβουλος Παπαστρατής και ο Εβραίος ραβίνος. Στη δεύτερη σειρά (7) Νότης Καπνίσης, (8) Κώστας Αφένδρας, (9) Μήτσος Θεοχάρης-Μαύρος



Ο Γιάννης Σταματάκης -Λακκιώτης με το επιτελείο του 7ου Συντάγματος στη Χαλκίδα της απελευθέρωσης. Αριστερά του ο Παντελής Τσίχλας-Χατζηχρήστος. Όρθιοι: Ιπποκράτης Μαυρομάτης-Νικηταράς, Βαγγέλης Χείλαρης-Εύριπος, Δημήτρης Τσάκος-Πλάτων, Θανάσης Τζάνος-Θανάσης, Προκόπης Τζάνος-Λόγγος.


Μια πολύ σπάνια φωτογραφία του Γιάννη Σταματάκη από τη Μικρασιατική Εκστρατεία.
Πολλές ευχαριστίες στον κ. Ανδ. Χατζηπολάκη για την φωτογραφία που βρίσκεται στο βιβλίο 
Η ιστορία των Λάκκων και οι απανταχού Λακκιώτες το 2001
Μάντακας Γιάννης - Ντουντουλάκη Πηνελόπη

Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2023

Σίφνος: Υπερτουρισμός; Απάντηση: ο Άνθρωπος!!

Σχόλιο στην εκπομπή της ΕΡΤ “Επίλογος”


Υπέρθυρο της τράπεζας του Προφήτη Ηλία του Ψηλού
1664 μ.Χ.
Όταν θεμελίωναν τις Βερσαλλίες! 
Ένα χαρακτηριστικό δείγμα από τα χιλιάδες, ενός πραγματικά ανθρωποκεντρικού πολιτισμού
[από το αρχείο και τις εξερευνήσεις του συγγραφέα]


Γιώργος Μιλτ. Σαλεμής



Πριν από λίγο απόλαυσα μια ωραία δημοσιογραφική δουλειά που είχε θέμα τη Σίφνο και τον (υπέρ) τουρισμό.

Ειπώθηκαν πολύ σωστά και ενδιαφέροντα πράγματα. Και αυτά ακριβώς είναι που μου δημιούργησαν τη διάθεση να μοιραστώ μερικές ακόμα σκέψεις και βιώματα για το αγαπημένο μας νησί.

Θα μιλήσω κυρίως προσωπικά, διότι η Σίφνος είναι κι αυτή πρόσωπο. Προσωπική είναι αυτή η σχέση που δημιουργεί ο καθένας μας με το νησί. Πρόσωπο με πρόσωπο, βρισκόμαστε μαζί της, αλλιώς πάμε αλλού για να καταναλώσουμε “στιγμές”, “εικόνες”, “σέλφις”.

Κάθε τόπος ζωής είναι το πρόσωπο ενός τΡόπου ζωής. Και έχω αναφερθεί αλλού σε τι συνίσταται, ειδικά για τη Σίφνο, αυτό το “Ρ” του Τόπου. Επιτυχία του κειμένου αυτού θα θεωρηθεί αν ο αναγνώστης σκεφτεί λίγο πάνω στα ζητήματα που θέτει. Αν τα θεωρήσει έστω ως “υπόθεση εργασίας” σε μια μεγάλη συζήτηση που έχει, ευτυχώς, ανοίξει και απ’ ο,τι φαίνεται, και πάλι ευτυχώς, θα συνεχιστεί.


Προσωπική σχέση

Ταξιδεύω στις Κυκλάδες από το 1980. Πρώτο ταξίδι η Φολέγανδρος. Το 1990 άρχισα να γνωρίζω τη Σίφνο. Δεν έχω τελειώσει ακόμα τη γνωριμία μαζί της αν και μπορώ να καμαρώσω ότι έχω περπατήσει όλα τα μονοπάτια της, και όχι μία μόνο φορά.

Τα πρώτα χρόνια, 6 φορές το χρόνο, έμενα στου μακαρίτη του κυρ Αντώνη του Λεμπέση. Τον λέω ακόμη “κυρ-Αντώνη” γιατί ακόμα υπάρχει στο νου μου, “σαν να ήταν ζωντανός”.

Στεκόμουν εκεί στην πλατεία, μπροστά στον Άγιο Κωνσταντίνο του Αρτεμώνα, και κοιτάζοντας τον “αναμμένο” Αη Νηγιά αναρωτιόμουν, “τι είναι αυτό που μου αρέσει στη Σίφνο περισσότερο από όλες τις άλλες Κυκλάδες;”, τι είναι αυτό που με κάνει να νιώθω αυτή την μεγάλη οικειότητα, αυτή τη στοργή, αυτή την πραγματική συγκίνηση που νιώθει ο άνθρωπος όταν συναντάει πχ ένα μεγάλο έργο τέχνης.

Στεριανός εγώ, από τη Βοιωτία, όπου, και η γη και το ύδωρ δεν λείπουν, δεν άργησα να βρω την απάντηση. Ήταν η ίδια που ο Οιδίπους έδωσε στη Σφίγγα, κάπου εκεί στην Κωπαΐδα, τον εύφορο και υδροφόρο κάμπο μας. “Ο Άνθρωπος”, ήταν η απάντηση, ικανή από μόνη της να σκοτώσει το θηρίο, το οποίο, σκότωνε τους ανθρώπους!

Ο Άνθρωπος, και στον εύφορο κάμπο της Θεογονίας αλλά και στον “βραχώδη παράδεισο” του νησιού.


Σχέση: Τ’ αγαθά ως ζωή και η ζωή ως αγαθό

Η επόμενη ερώτηση. Αυτή την υποβάλλει πια ο Αη Νηγιάς, αυτοπροσώπως:

-Ναι, αλλά τι είδους άνθρωπος;; τι είδους άνθρωποι είναι αυτοί που φτιάξανε εμένα, εδώ στην κορυφή της Σίφνου; Τι είδους άνθρωποι είναι αυτοί που κουβαλήσανε σπαστήρες και γεννήτριες, εδώ πάνω στα 700 μέτρα, δυο ώρες δρόμο με τα πόδια, για να με συντηρήσουν; Που παρατάνε τους δικούς τους, Σαββατοκύριακο, και “αναπαύονται” ρίχνοντας μπετά και ανοικοδομώντας;

Η απάντηση εμπεριέχεται στην παροιμία που αναφέρει ο κύριος Μπελιός στο βίντεο.

- “Σπίτι όσο να χωρείς και χωράφι όσο να θωρείς”!

Αν και τέτοια χωράφια, “όσο να θωρείς” δεν υπάρχουν στο “μικρό” νησί, αποδίδει το πνεύμα εκείνου του ανθρωπολογικού τύπου στον οποίο οφείλουμε ο, τι εννοούμε λέγοντας “Σίφνο”.

Ο Άνθρωπος που δημιούργησε την Σίφνο έχει ως “νόμο” ύπαρξης και αναπαραγωγής, του ίδιου και της κοινωνίας του, μια σχέση, ένα κλάσμα μεγαλύτερο της μονάδας, από μία έως πολλές φορές. Και αυτό ισχύει για τους πάντες, φτωχούς και πλούσιους.


Αριθμητής του κλάσματος είναι τα παραγωγικά στοιχεία της περιουσίας του. Τα χωράφια, τα ζώα, τα εργαλεία, τα φυτά, το “δεντρά” και τα δέντρα. Όλα αυτά που ο Μαρξ θεωρεί “κεφάλαιο” και εννοεί όχι ένα οποιοδήποτε χρηματικό ποσό ή ένα περιουσιακό στοιχείο, αλλά, εκείνο το χρηματικό ποσό και εκείνο το περιουσιακό στοιχείο, το οποίο, παίρνει μέρος στην παραγωγική διαδικασία όπως και στην εν συνεχεία κίνηση των παραγόμενων προϊόντων.

Παρονομαστής του κλάσματος είναι τα αγαθά της περιουσίας του. Ο, τι προορίζεται για την απόλαυση. Ο, τι περιουσιακό στοιχείο ΔΕΝ είναι μέσο παραγωγής, ο,τι δεν είναι κεφάλαιο αλλά σκέτο περιουσιακό στοιχείο.

Ακόμα και το σιφνιακό σπίτι δυσκολεύεται κανείς να τα θεωρήσει αγαθό. Κυρίως αποτελεί μια μονάδα παρασκευής όλων εκείνων των υλικών προϋποθέσεων για την αναπαραγωγή του προσώπου, της οικογένειας, της κοινωνίας. Ελάχιστες λειτουργίες συντελούνται, ς’ αυτό, καθαρά για λόγους απόλαυσης. Οι εκπληκτικές ικανότητες των Σιφνιών, στη μαγειρική, εκεί εντάσσονται και συνδυάζουν “το τερπνό μετά του ωφελίμου”.

Ωστόσο, παρά την “έλλειψη” αυτή των αγαθών της ζωής, ο Σιφνιός απολαμβάνει το αγαθό της ζωής σε όλες του τις εκφάνσεις και ανεξάρτητα από την κοινωνική του θέση.

Ο μεροκαματιάρης, ο ξωμάχος, ο τσικαλάς, γλεντάει και διασκεδάζει, πάντα με ζωντανή μουσική και όχι “κονσέρβα”, πολύ περισσότερο από την σημερινό άνθρωπο που έχει αντιστρέψει το κλάσμα, έχει υποβιβάσει τη σχέση κάτω της μονάδας, και η περιουσία του αποτελείται κυρίως από αγαθά και σχεδόν καθόλου από παραγωγικά στοιχεία, από “κεφάλαιο”.

Δεν χρειάζεται μεγάλο σπίτι για να γλεντήσει ο Σιφνιός. Αν και αυτό το μικρό που ίσα τον χωράει έχει πάντα την πόρτα του ανοικτή. Ο γλεντιστής βρίσκει το κέφι του με την καλή παρέα, είτε στις άπειρες γιορτές και σχόλες είτε στα καλά του καθουμένου, καθώς γυρίζει από τη βιοπάλη.

Γύρναγε, λέει, ο τσικαλάς από το Βαθύ το Σάββατο, έδινε στον γυιο του, που τον περίμενε στις Αράδες, το γαϊδούρι να το πάει στο σπίτι και εκείνος πάγαινε κατ’ ευθείαν στη μπακαλοταβέρνα του Τσαλίκη στην Καταβατή. Σε λίγο κατέφτανε και η συμβία με τα παιδιά, των καμαράδων του οι συμβίες επίσης, κι άρχιζε το γλέντι με τα τακίμια, ενώ τα ρεβύθια γίνονταν στο φούρνο αγκαλά με τα άλλα των γειτόνων.


Γη και ύδωρ

Παραπονιέται σήμερα, ο ανεστραμμένος άνθρωπος, για την έλλειψη νερού. Και πάλι αναστρέφει και διαστρέφει το πρόβλημα. Σε άλλο κείμενό μου έχω δείξει ότι η Σίφνος είναι φτιαχμένη έτσι που να μπορεί να κρατήσει επάνω της πάνω από 4.000 μονίμους κατοίκους. Στην ιστορία της και μάλιστα σε αιώνες σκλαβιάς και ξένης κατοχής έχει φτάσει και τις 6.000.

Δεν την πληγώνουν οι πολλοί άνθρωποι αλλά οι πολλοί άνθρωποι που συνωστίζονται στους δύο μήνες που… τρέφουν τους δώδεκα. Το πρόβλημα δεν είναι ένας γενικός “υπερτουρισμός” αλλά η κατανομή του σε περισσότερους μήνες του χρόνου. Και αυτό που δεν μπορεί να γίνει πχ στη Μύκονο, μπορεί να γίνει στη Σίφνο. Ήδη γίνεται, όταν πέρσι, ο Ιούλιος ξεπέρασε τον Αύγουστο. Το είδος των επισκεπτών της Μυκόνου ελάχιστα μπορεί να δεχτεί διαφορετική κατανομή στο χρόνο. Το είδος των επισκεπτών της Σίφνου όμως μπορεί να δεχτεί αυτή την κατανομή και θα πρόσθετα ότι την λαχταράει.

Δεν την πληγώνουν οι πολλοί άνθρωποι αλλά το είδος του ανθρώπου. Δεν την βαραίνει το βάρος των 7.297 επισκεπτών της που γεμίζουν τις κλίνες της και προστίθεται στο βάρος των άλλων 2.777 μονίμων κατοίκων της ανάγοντας τον πληθυσμό της τους δύο μήνες σε 10.000 περίπου. Πληθυσμός που πενταπλασιάζεται απότομα και ορμητικά. Την πληγώνει το είδος αυτών των ανθρώπων που αντιλαμβάνεται αλλιώς την απόλαυση της ζωής. Που νομίζει τη ζωή ως άθροισμα αγαθών και όχι ως γινόμενο του αγαθού της ζωής επί το Πνεύμα της Σίφνου. Πνεύμα που στη Σίφνο το λένε Άγιο, κι εσείς πείτε όπως σας αρέσει αν δεν συμφωνείτε στην… ορολογία.

Την πληγώνει ο ανθρωπολογικός εκείνος τύπος που ενώ δεν παράγει τίποτα απ’ ο,τι οι 6.000 Σιφνοί του 16ου αιώνα, παράγει, κατά μέσον όρο και κατά κεφαλήν, περισσότερα σκουπίδια απ’ ο,τι ο Σιφνιός τον υπόλοιπο χρόνο.

Δεν την πληγώνει η υπερκατανάλωση νερού από ζωντανούς ανθρώπους, όπως δεν την πλήγωνε η παρουσία χιλιάδων ζώων που έπρεπε να ποτιστούν. Οι πολλοί περισσότεροι μπαξέδες που υπήρχαν στην Πουλάτη, στον Αρτεμώνα με τα μαγκάνια των πηγαδιών, οι στέρνες με τα χρυσόψαρα.

Την πληγώνει η κατασπατάληση του νερού σε μη παραγωγικές και ενάντια στο Πνεύμα της Σίφνου δραστηριότητες.

Μέσα ς’ αυτές είναι και τα αυτοκίνητα. Θύμωναν οι παλιοί Σιφνιοί με τους νεότερους που “χάλαγαν τις στέρνες για να τις κάνουν γκαράζ για το αυτοκίνητο”. Στην πραγματικότητα η αντιστροφή αυτή της στέρνας σε πάρκινγκ ήταν μέρος της αντιστροφής του κλάσματος που είπαμε παραπάνω. Αντιστρέφοντας τη χρήση των στοιχείων της περιουσίας αντιστρέφονταν και η σχέση τους. Αυξάνοντας την αξία των αγαθών (αυτοκίνητο) μειωνόταν το “κεφάλαιο”.

Είχε προηγηθεί ακόμα μία αντιστροφή. Τα ζώα είχαν αντικαταστήσει μηχανές, οι οποίες, δεν είχαν ανάγκη για νερό. Πόσο όμως νερό χρειάζεται, κατά κεφαλήν, στα ζώα, πόσο στους ανθρώπους και πόσο στ’ αυτοκίνητα; Πόσα μουλάρια και πόσα γενικά μεταφορικά ζώα είχε το νησί όταν είχε 4.000 έως 6.000 πληθυσμό; Πόσα πρόβατα και κατσίκια; Πόσα πουλερικά κι άλλα; Πόσο νερό χρειάζονταν για κάθε μέρα, 365 μέρες, όλα τα χρόνια; Ήταν λιγότερο ή περισσότερο απ’ ο, τι χρειάζονται οι τουρίστες;

Θεωρώ πως δεν ήταν λιγότερο αλλά ότι ήταν περισσότερο. Ας κάνουν εκείνοι που ξέρουν από ζώα τον πολλαπλασιασμό κι ας μας πουν.

Όπως και νά ‘χει πάντως, οι ποσότητες τότε ήταν πολύ μεγάλες και μάλιστα δεν υπήρχε και δίκτυο αλλά αντλούνταν και μεταφέρονταν με τα χέρια.

Από πού; Μα από εκεί που βρίσκονταν. Από τα εκατοντάδες πηγάδια του νησιού!

Πηγάδια που επικοινωνούν μεταξύ τους, που όταν γεμίζει το ένα αφήνει το νερό στο άλλο, που λειτουργούν σαν υπόγειες στέρνες κι αποθήκες νερού και που κανένας, ακόμη τώρα, δεν μέτρησε, δεν υπολόγισε, τα χιλιάδες κυβικά μέτρα νερού που “κρύβουν” στα υπέροχα, καλοχτισμένα και δροσερά βάθη τους.

Και αφού κανείς δεν τα μέτρησε, κανείς δεν υπολογίζει ς’ αυτά. Κανείς δεν τα χρησιμοποιεί οργανωμένα και έχοντας πάντα στο μυαλό του ότι τα πηγάδια και οι πηγές συντηρούνται μόνο όταν χρησιμοποιούνται. Αλλιώς φράζουν και ξεραίνονται. Επιπλέον, κανείς δεν συζητάει γι’ αυτά όταν συζητάει για την έλλειψη του νερού, για δεξαμενές και αφαλατώσεις, για υδροφόρες και πισίνες.

Ένα ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης του νερού της νήσου θα έπρεπε να περιλαμβάνει τα πάντα. Πηγάδια, πηγές, γεωτρήσεις, δεξαμενές, στέρνες ανοικτές και κλειστές, πισίνες. Τα πάντα. Μετρημένα σε κυβικά και οργανωμένα έτσι που να μπορούν να αξιοποιηθούν, αν υπάρξει ανάγκη, για διάφορες χρήσεις.

Μια πισίνα ξενοδοχείου π.χ. να μπορεί να “προσφέρει” το νερό της σε περίπτωση πυρκαγιάς αλλά και τα μέσα για την άντλησή του, στην πράξη και όχι μόνο στα σχέδια. Οι μεγάλες κλίσεις του εδάφους βοηθάνε για να πάει το νερό όπου χρειάζεται και τα φτηνά πλέον υλικά των δικτύων βοηθάνε περισσότερο. Όσο προχωράει δε το αποχετευτικό δίκτυο, τα υπόγεια ύδατα θα καθαρίζουν και θα καθίστανται ευρύτερα αξιοποιήσιμα.

Και ιδού το μέγα ερώτημα. Μιλάμε για υπερτουρισμό και για όρια που πρέπει να τεθούν. Πριν απ’ αυτό, όμως, πρέπει να τεθούν όρια στα αυτοκίνητα που βρίσκονται στο νησί; Πόσα αυτοκίνητα χωράει όταν οι κάτοικοι είναι 10.000 τους δύο μήνες; Τι επιβάρυνση επιφέρουν αυτά στην κατανάλωση νερού; Ή μήπως χωράει “άπειρα” αυτοκίνητα; Γιατί στο καράβι υπάρχει όριο και ς’ αφήνει απ’ έξω αν δεν προλάβεις και στο νησί δεν υπάρχει; Γιατί δεν γίνεται καν συζήτηση για ένα τέτοιο μέτρο; Γιατί “διαφεύγει” και από το ενδιαφέρον των μελετητών και των δημοσιογράφων;


AirBNB: Αγαθό ή κεφάλαιο; ή μήπως “αγαθό κεφάλαιο”;

Πολλά λέγονται για την μοντέρνα αυτή αγορά τουριστικών υπηρεσιών. Εκείνο που πρέπει να διευκρινιστεί είναι ότι, άλλο AirBNB στην Αθήνα και άλλο στη Σίφνο. Άλλο ως επιχείρηση και άλλο ως συμπλήρωμα εισοδήματος. Άλλο ως μικρό συμπληρωματικό στοιχείο μιας πολύπλευρης τουριστικής δραστηριότητας και άλλο ως μοναδικό στοιχείο μιας μεγάλης τουριστικής δραστηριότητας.

Η Σίφνος δεν επέτρεψε, μέχρι τώρα, την “ανάπτυξη” μεγάλων τουριστικών μονάδων με δεκάδες κι εκατοντάδες κλίνες. Και αυτό έγινε γιατί οι ίδιοι οι Σιφνιοί, μεταξύ τους, ο ένας με τον άλλο, παρά και ενάντια στο κράτος και την αμέλειά του, έμαθαν πώς να καλύπτουν τις ανάγκες της “αγοράς”, τη ζήτηση.

Δεν έχω στοιχεία για τον AirBNB στο νησί εκτός απ’ αυτά που αναφέρει το βίντεο με κύριο τη θεαματική αύξηση υπέρ του 60%. Βέβαια δεν διευκρινίζεται πόσα απ’ αυτά ήταν πριν με τον έναν ή τον άλλο τρόπο στην προσφορά κλινών, αν επρόκειτο να γίνουν δωμάτια κοκ.

Σκεπτόμενοι όμως, πάντα στη Σίφνο, και μέσα στο πλαίσιο του κλάσματος, της σχέσης που προαναφέραμε, μπορούμε να καταλήξουμε στα εξής.

Όταν έχει σήμερα κάποιος ένα σπίτι στη Σίφνο, έχει ένα περιουσιακό στοιχείο που είναι αγαθό. Του ζητάει χρήματα και δεν του δίνει. Γιατί είναι κακό να επιχειρήσει να αντιστρέψει την αντιστροφή; Πώς μπορεί να πει κανείς στον ιδιοκτήτη του σπιτιού να μην επιχειρήσει να έχει ένα κάποιο εισόδημα από την εκμετάλλευση του περιουσιακού αυτού στοιχείου, ειδικά όταν τον περισσότερο χρόνο είναι κλειστό και φθείρεται απαιτώντας υπέρογκα έξοδα για τη συντήρηση; Και γιατί είναι κακό για το τόπο να φέρνουν κάποιο εισόδημα αυτά τα σπίτια, και κατά συνέπεια να είναι σε θέση ν’ αυτοσυντηρηθούν, αντί να είναι παραμελημένα και εγκαταλελειμμένα στη φθορά του χρόνου;

Το AirBNB είναι όπως τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, όπως τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα και όπως οι επαγγελματικές πισίνες. Δεν μπορεί να απαγορευτεί. Κάτι τέτοιο είναι πια μάταιο σε βαθμό ανοησίας. Απλώς πρέπει να οργανωθεί με τον κατάλληλο τρόπο.

Το ότι ταυτόχρονα παρουσιάζεται έλλειψη σπιτιών για τους διάφορους λειτουργούς της παιδείας, της υγείας, της ασφάλειας κλπ είναι άλλο θέμα και δεν έχει σχέση με τις μορφές που οι κλίνες ενοικιάζονται.

Είναι θέμα της κοινωνίας, είναι θέμα του δήμου. Όπως εκείνος που θέλει να βρει υπαλλήλους στη δουλειά του βρίσκει και τους παρέχει στέγη έτσι και ο δήμος πρέπει να βρει και να παράσχει στέγη στους απαραίτητους για τη λειτουργία της κοινωνίας ανθρώπους. Εδώ καλείται να λύσει τόσα άλλα συνθετότερα προβλήματα γιατί τάχα δεν μπορεί να λύσει κι αυτό; Και αν δε βρίσκει σπίτια γιατί να μην αγοράσει ή να μη φτιάξει; Κάποτε είχε και κοινοτικό ξενώνα. Είναι μεγαλύτερο έργο να φτιάξει ή να ανακαινίσει σπίτια για μερικές δεκάδες ανθρώπους από το να διεκπεραιώσει ένα έργο όπως πχ είναι η αποχέτευση; Ας μη ξεχνάμε ότι ο δήμος μέχρι και κινηματογραφικές ταινίες σπονσονάρησε!

Ναι, η κοινωνία της Σίφνου μπορεί να παράσχει καταλύματα στους ανθρώπους εκείνους που εκουσίως σπεύδουν να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους για την αναπαραγωγή αυτής της κοινωνίας. Και όχι μόνο μπορεί να τους παράσχει καταλύματα αλλά μπορεί να είναι αυτά δελεαστικά, και οικονομικά και αισθητικά, έτσι που να αποτελούν κίνητρο για να εγκατασταθεί κάποιος στο νησί.


Όροι δόμησης και πνεύμα δόμησης

Ξεκινώντας να σκεφτόμαστε το ζήτημα της δόμησης, της οικοδόμησης, δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης ας έχουμε υπόψη κάποια πράγματα.

Εφόσον παραδεχόμαστε ότι βρισκόμαστε ενώπιον ενός ιδιαίτερου τ[ρ]όπου ζωής, αντίστοιχα ιδιαίτερος είναι και ο τρόπος οικοδόμησης του τόπου.

Συνεπώς αντίστοιχες σπουδές πρέπει να διαθέτει κανείς για τον υλοποιήσει. Οι εξαιρετικές δε σπουδές ΔΕΝ αρκούν για να αναπαραχθεί στο ελάχιστο ο τρόπος της Σίφνου ανά τους αιώνες.

Για να προκαλέσω τον αναγνώστη αλλά και για να κομπλάρω τους υπερόπτες ειδικούς θα επικαλεστώ την εμπειρία αλλά και την μαρτυρία όχι μόνο των Σιφνιών αλλά και των Κυκλαδιτών γενικώς.

Ποιος ήταν εκείνος ο μάστορας που έχτιζε εκκλησία “και με ένα καλάμι γύριζε τον τρούλο” στις αρχές του 20ου αιώνα; Και τον θαύμασε, λέει, ο αρχιτέκτονας γιατί το σχέδιο δεν το είχε στο χαρτί αλλά στο μυαλό του;

- “Όταν χτιζόταν ένα σπίτι μαζευόμασταν όλοι και βοηθάγαμε”, μου έλεγε ένας παλιός Μυκονιάτης ξενοδόχος, Αντώνης κι αυτός, πλην όμως εισέτι ζωντανός. “Ένα παράβολο πληρώναμε στην κοινότητα και δεν χρησιμοποιούσαμε ούτε μέτρο ούτε ράμμα”.

Τι σημασία έχουν αυτές οι μαρτυρίες;

Έχουν ότι, τα οικιστικά αυτά θαύματα των Κυκλάδων και βέβαια της Σίφνου, είναι προϊόντα ελευθέρων ανθρώπων που όμως δεν επιτρέπουν στον εαυτό τους την ασυδοσία, την αυθαιρεσία, την απληστία, την ύβρη!

Χωρίς κανέναν καταναγκασμό, χωρίς κανέναν νόμο ή κανόνα, μόνο με τη καλή θέληση, τη δική τους και του εμπειρικού μάστορα, δημιουργούν πράγματα χρήσιμα άμα και εξαιρετικού κάλους. Μετ’ ευτελείας και άνευ μαλακίας, όχι ως εξαίρεση και ως αποκορύφωση πολιτισμού, στην “αυτοκρατορική” δημοκρατία της Αθήνας, της ηγέτιδας πόλης του “κράτους της θάλασσας” της “Δηλιακής Συμμαχίας”, αλλά στη “μικρή” Σίφνο ως καθημερινότητα και ως κανονικότητα.

Η λύση λοιπόν, όποιου προβλήματος, δεν μπορεί να αναζητηθεί στους νόμους, στην επιβολή τους, στην επίβλεψη κοκ. Είναι απαραίτητα όλα αυτά αλλά δεν επαρκούν. Όλες οι καταστροφές γίνανε υπαρχόντων των νόμων. Τι έλλειπε; Έλλειπε το Πνεύμα, που κάποιοι το λένε άγιο και σεις αν δεν σας αρέσει πείτε το όπως θέλετε.

Η Σίφνος, και όλες οι Κυκλάδες, τεκμηριώνουν ότι χωρίς νόμους και επιστήμες γίνηκαν θαύματα. Χωρίς Πνεύμα όμως, όσοι νόμοι κι επιστήμες κι αν σωρεύτηκαν, θαύματα δεν έγιναν. Και ακριβώς γι’ αυτό ψαχνόμαστε τώρα.



Σημείωση της 21ης Μαΐου 2024:


Μια εικόνα που μπορεί ν' αποδώσει συμβολικά το πρόβλημα. 
Τα εργαλεία είναι αξίες που φτιάχνουν άλλες αξίες.
(λέγονται και "μέσα παραγωγής" ή κεφάλαιο). 
Η αξία χρήσης τους φτιάχνει αξίες χρήσης.
Η χρήση του τραπεζιού ΔΕΝ φτιάχνει αξίες χρήσης αλλά είναι αξία απόλαυσης (αγαθό).
Και τα δύο είναι περιουσία.
Το πρόβλημα ξεκίνησε από τότε που τα μέσα παραγωγής αξιών έπαψαν να υπάρχουν ως τέτοια και άρχισαν μια "νέα ζωή" ως αγαθά (αξίες απόλαυσης). 
Τα κλειδιά και η καδένα δεν είναι πλέον τα εργαλεία του μάστορα
αλλά το τραπεζάκι που πίνει τον καφέ του.
Η περιουσία έμεινε η ίδια ή και μπορεί να αυξήθηκε αν το έργο τέχνης εκτιμηθεί από την "ελεύθερη αγορά".
Η αξία όμως των μέσων παραγωγής του μάστορα μειώθηκε και αυξήθηκε αντίστοιχα η αξία των αγαθών του.
Το εν λόγω "άτομο" μπορεί και να πλούτισε.
Φτώχυνε όμως η κοινωνία, διότι το εργαλείο δεν είναι μόνο ατομική περιουσία αλλά και κοινωνική. Κυρίως κοινωνική!
Η διπλή αυτή ιδιότητα οφείλεται στο ότι, ναι μεν ο καθένας μπορεί να πληρώνει ένα "γερμανικό κλειδί", αγοράζοντας μιαν υπόσταση της ουσίας του "γερμανικού κλειδιού", η ουσία όμως αυτού του "γερμανικού κλειδιού" παραμένει στην ιδιοκτησία της κοινωνίας που αγωνίστηκε αιώνες για να καταλήξει στην εν λόγω τελειοποίηση του εργαλείου. 
Ο κοινωνικός χαρακτήρας της ουσίας του εργαλείου ΔΕΝ μπορεί ποτέ να αλλάξει!!!
Μπορεί μόνο να αποσιωπηθεί για να σφετεριστούν, οι ιδιώτες, τις εκάστοτε υποστάσεις του. 
(Εδώ το "ιδιώτες" με όλες τις σημασίες που έχει στην ελληνική και στην αγγλική γλώσσα).


Πρώτη δημοσίευση: kaipoutheos.gr